Παρουσίαση των αποτελεσμάτων καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος
Την Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017 σε συγκέντρωση και ενημέρωση γονέων του σχολείου μας, παρουσιάσαμε τα τελικά αποτελέσματα του παιδαγωγικού προγράμματος «Ανάπτυξη της ατομικής και συλλογικής ευθύνης των παιδιών μέσα από τις σχέσεις με τους συνομήλικους»
Την επιστημονική εποπτεία, την ευθύνη για την εκπαίδευση του προσωπικού και την ανατροφοδότηση είχε ο κ. Γιώργος Μπάρμπας, Επίκουρος Καθηγητής Ειδικής Αγωγής ΑΠΘ.
Την ευθύνη των τμημάτων οι νηπιαγωγοί κ.κ. Μαρία Μαρούδα, Μπλάνα Κατερίνα, Κόκουβα Φανή, Μαρσιώτη Ελένη, Τσίνα Σοφία και Νικολέττα Μπαζάνα.
Τη συλλογική ανατροφοδότηση όπως και το γενικό συντονισμό η κ. Αρχοντία Καθάριου.
Το πρόγραμμα απευθύνθηκε σε όλες τις βαθμίδες της προσχολικής εκπαίδευσης και συγκεκριμένα στα τμήματα του Παιδικού Σταθμού, των Προνηπίων και του Νηπιαγωγείου, ενώ έγινε πιλοτική εφαρμογή και στις πολύ μικρές ηλικίες του Παιδικού Σταθμού στην αρχή του 2017.
Μέσα από αυτήν την κοινή δουλειά:
- Υποστηρίξαμε την έκφραση και λειτουργία της κουλτούρας των συνομηλίκων στις ελεύθερες δραστηριότητες και στο διάλειμμα.
- Μελετήσαμε τα «αφανή» παιδιά (αυτά που παίζουν παράλληλα ή μοναχικά, που αποτυγχάνουν να μπουν στο παιχνίδι των άλλων παιδιών, που δυσκολεύονται να διαχειριστούν τις συγκρούσεις). Υποστηρίξαμε εξειδικευμένα όπου και όπως χρειάζεται την είσοδό τους στην παρέα του παιχνιδιού.
- Μελετήσαμε τις συγκρούσεις και τις διαφορές των παιδιών. Βασικός στόχος η διαμόρφωση από την ομάδα των συνομηλίκων κοινών κριτηρίων για την επίλυση των συγκρούσεων.
- Μελετήσαμε τις στρατηγικές των παιδιών που δυσκολεύονται ή αδυνατούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις συγκρούσεις και τα ενισχύσαμε όπου και όπως χρειάζονταν.
- Εισαγάγαμε στη ζωή του νηπιαγωγείου τα ομαδικά ανταγωνιστικά παιχνίδια (στο διάλειμμα ή στην τάξη).
- Οργανώσαμε τις «μαθησιακές» δραστηριότητες στη βάση μικρών ομάδων.
- Εκπαιδεύσαμε τα παιδιά να λειτουργούν αυτόνομα και συλλογικά μέσα στις ομάδες αυτές.
Βασικός παιδαγωγικός στόχος για την ομάδα:
Η υποστήριξη της κουλτούρας των συνομηλίκων και η μείωση ή ακόμα και η εξάλειψη των αφανών και απορριπτόμενων παιδιών από την ομάδα.
Βασικός παιδαγωγικός στόχος για κάθε παιδί:
- Η ανάπτυξη μιας ισορροπημένης και ισχυρής προσωπικότητας.
- Η σχέση της κοινωνικής με την μαθησιακή επάρκεια.
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την αξιολόγηση ξεπέρασαν τις προσδοκίες μας παρ’ ότι γνωρίζουμε ότι ο δρόμος της νέας αυτής αντίληψης δεν είναι εύκολος. Συγκεκριμένα:
- Τα μοναχικά παιδιά μειώθηκαν εντυπωσιακά σε σχέση με άλλες χρονιές και καλλιέργησαν μόνα τους δεξιότητες στις σχέσεις τους δίχως τη «φιλανθρωπία» του εκπαιδευτικού
- Ενισχύθηκε σε όλους η λεκτική αλληλεπίδραση
- Μειώθηκαν τα συμβάντα σωματικής βίας και τα παιδιά ανέπτυξαν στρατηγικές επίλυσης και λεκτικής διαπραγμάτευσης και υπεράσπισης του εαυτού τους, έβαλαν τα πρώτα δικά τους κριτήρια λειτουργίας για την επίλυση των συγκρούσεων.
- Τα παιδιά καλλιέργησαν και επέκτειναν την ευθύνη στη συλλογική λειτουργία σε ομάδες, όχι μόνο στο ελεύθερο αλλά και στις οργανωμένες μαθησιακές δραστηριότητες στην πράξη και όχι με παιδαγωγικές ρητορείες.
Τα φετινά δεδομένα θα μπουν θεμέλια για την επόμενη σχολική χρονιά.
Το πρόγραμμα αυτό συναντά τις ανάγκες της κοινωνίας, έστω κι αν αυτή δεν έχει ακόμη ωριμάσει ώστε να κατονομάσει ανοιχτά αυτή την νέα σύνθετη πραγματικότητα, εμείς όμως πιστεύουμε ότι θα τη δούμε σύντομα να έρχεται απαιτητική. Η κοινωνική επάρκεια σαν ανάγκη είναι πλέον στο επίκεντρο της πραγματικότητας, στο Σχολείο αλλά και έξω από αυτό. Η διεισδυτική οπτική αυτού του προγράμματος σε συνδυασμό με τον επαγγελματισμό των συμμετασχόντων και με τη διασφάλιση της επιστημονικής εποπτείας, αποτελούν εγγύηση για μια νέα τάξη πραγμάτων στην παιδαγωγική πράξη. Το πρόγραμμα αυτό για πρώτη φορά τολμά να βλέπει το παιδί σαν υποκείμενο της ζωής του, όχι στα βιβλία, ούτε σε επίπεδο καλής θέλησης, αλλά στην πράξη, γιατί πάνω από όλα πιστεύει στο παιδί, πιστεύει στον άνθρωπο και στο χτίσιμο της ζωής με ευθύνη.
Αποσπάσματα από την εκδήλωση μπορείτε να δειτε εδώ.