Παρουσίαση πιλοτικού παιδαγωγικού προγράμματος
Το Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2017, παρουσιάσαμε στο 3ο Διεθνές Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, που πραγματοποιήθηκε στο ΤΕΙ Θεσσαλίας, στη Λάρισα, τη συστηματική δουλειά μιας ολόκληρης χρονιάς με μία νέα αντίληψη για την παιδαγωγική πράξη.
«Η ανάπτυξη της ατομικής και συλλογικής ευθύνης των παιδιών μέσα από τις σχέσεις των συνομηλίκων: ένα πιλοτικό πρόγραμμα στο σύνολο των παιδιών μιας σχολική μονάδας νηπιαγωγείου – παιδικού σταθμού»
Ένα πιλοτικό παιδαγωγικό πρόγραμμα με μία εντελώς διαφορετική οπτική και συγκεκριμένο σκοπό, μέσα απο τις προσεγγίσεις της κουλτούρας των συνομηλίκων και της κοινωνικής επάρκειας μέσα απο το ελεύθερο παιχνίδι και με την κατάλληλη παιδαγωγική υποστήριξη η οποία βασίζεται σε αυτές. Για πρώτη φορά στη χώρα μας παιδαγωγικό πρόγραμμα για την κοινωνική επάρκεια στις σχέσεις με τους συνομηλίκους, ξεκινά και επεκτείνεται στις μικρές ηλικίες του παιδικού σταθμού με ορατά θετικά αποτελέσματα.
Η εξέλιξη των συγκρούσεων μεταξύ των παιδιών και η διαφοροποίηση του τρόπου διαχείρισής τους από τα ίδια, ήταν ίσως το πιο έντονο χαρακτηριστικό στην πορεία του προγράμματος. Τρία ήταν τα στοιχεία που χαρακτήρισαν περισσότερο αυτήν την εξέλιξη: (α) τα παιδιά σταμάτησαν να απευθύνονται στη νηπιαγωγό για να παρέμβει στην επίλυση της διαφοράς, (β) η σωματική διεκδίκηση έδωσε σταδιακά τη θέση της στη λεκτική διεκδίκηση και αλληλεπίδραση και (γ) αυξήθηκε σημαντικά το πλήθος των συναινετικών λύσεων που έδιναν τα ίδια τα παιδιά στις συγκρούσεις τους.
Τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες αυτοπροσδιορισμού, αυτορρύθμισης και συλλογικής λειτουργίας. Εξασκήθηκαν να βλέπουν τον άλλο και τον εαυτό τους μέσα από τους άλλους, ήθελαν με επίγνωση των ευθυνών και των υποχρεώσεων τους να ανήκουν στην ομάδα και στο ελεύθερο παιχνίδι (νομιμοποίηση και όχι ποινικοποίηση της διεκδίκησης αλλά με σεβασμό στην ομάδα). Επιπλέον διαπιστώθηκε ότι τα περισσότερα μοναχικά παιδιά τα οποία μειώθηκαν εντυπωσιακά (80% των περιπτώσεων ), εντάχθηκαν στο συλλογικό παιχνίδι μέσα από τις δικές τους επιλογές με σταθερό και αποτελεσματικό τρόπο. Φαίνεται επίσης ότι το πιλοτικό πρόγραμμα επηρέασε πολύ θετικά τον τρόπο συμμετοχής των παιδιών στις οργανωμένες μαθησιακές δραστηριότητες.
Συνεχίζουμε την υλοποίηση του με νέους στόχους, την διαμόρφωση και τον έλεγχο υλοποίησης κριτηρίων και κανόνων συλλογικής λειτουργίας απο τα ίδια τα παιδιά και την σύνδεση της φιλοσοφίας μας με το οργανωμένο μαθησιακό πρόγραμμα.
Αποσπάσματα από την παρουσίαση μπορείτε να δειτε εδώ.