ECOBOT: για πρώτη φορά ένα πρόγραμμα οικολογίας και ρομποτικής από το Νηπιαγωγείο
Μαζί με την Τίνα Μιναρετζή (ΤinasLab) σχεδιάσαμε ένα πρόγραμμα, το οποίο όχι μόνο ανταποκρίνεται στις απαιτητικές προδιαγραφές των στόχων των σύγχρονων προγραμμάτων (δεξιότητες ζωής, μάθηση 21ου αι, πολιτειότητα, τεχνολογία, επιστήμη) αλλά που πηγαίνει «πέρα» από αυτά.
Το πρόγραμμα ECOBOT συνδυάζει όλα τα παραπάνω ενώ η πρωτοπόρα μεθοδολογία το καθιστά ακόμη πιο δυναμικό μαθησιακά. Εκπαιδεύει περιβαλλοντικά με την προοπτική της πρόβλεψης και όχι απλά της διαχείρισης των καταστάσεων, όπως συνηθίζεται. Πρόκειται για ένα δημοκρατικό πρόγραμμα που συνδυάζει περιβαλλοντική γνώση, ερωτήματα, πρόβλεψη και λύσεις διαχείρισης από υπεύθυνους πολίτες.
Το περιεχόμενο του προγράμματος με λίγα λόγια:
Σε μια κοινωνία αφθονίας και υπερκατανάλωσης η διατήρηση της ισορροπίας ανθρώπου- περιβάλλοντος, η οικολογία, με πιο απλά λόγια, είναι σαφώς διαταραγμένη. Οι υφιστάμενες μέθοδοι παραγωγής ενέργειας και ανακύκλωσης δεν επαρκούν για την επίλυση του προβλήματος. Η κουλτούρα αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον επιβάλλεται να δομηθεί εκ νέου.
Τα παιδιά μέσα από το πρόγραμμα θα αποκτήσουν αίσθηση της έννοιας της Ενέργειας που απαιτείται για την παραγωγή των καταναλωτικών αγαθών καθώς και της οικολογικής επιβάρυνσης που δημιουργούν, έτσι ώστε να οδηγηθούν στη συνειδητή και ορθολογική χρήση τους. Πόσο η ατομική υπερκατανάλωση οδηγεί στην φτωχοποίηση του συνανθρώπου και πώς καθιστά την ανακύκλωση μια πολύ ενεργοβόρα διαδικασία δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο το υφιστάμενο πρόβλημα;
Η εκπαίδευση θα επιτευχθεί μέσω καταστάσεων προβλημάτων και πειραμάτων σε ομάδες. Στο βιωματικό εργαστήριο ECOBOT θα γνωρίσουμε τεχνολογίες και ρομποτικούς μηχανισμούς που δίνουν σαφείς λύσεις όπως: ελεγχόμενη κατανάλωση ενέργειας μέσω αισθητήρων, έξυπνες συσκευές ανακύκλωσης, νέες μέθοδοι παραγωγής και πολλά άλλα.
Θα κατασκευάσουμε τα δικά μας Ecobots και θα αξιολογήσουμε τα οφέλη τους σε σχέση με τις συμβατικές λύσεις.
Ένα πρόγραμμα οικολογίας και ρομποτικής που αποδεικνύει την ωφέλιμη πλευρά της ρομποτικής τεχνολογίας ως αρωγό της οικολογίας. Εκπαιδεύει από την ηλικία του Νηπιαγωγείου πώς να σκέφτονται πάνω στο οικολογικό ζήτημα και να βρίσκουν έγκαιρα λύσεις. Επειδή σε αυτή τη νέα εποχή, θέλουμε ενεργούς σκεπτόμενους πολίτες και υπεύθυνους μαχητές στον αγώνα της ζωής και της προστασίας του Πλανήτη.
Η Αρχοντία Καθάριου γεννήθηκε στη Λάρισα. Αποφοίτησε από τη Σχολή Νηπιαγωγών του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και είναι κάτοχος MSc στην Ειδική Αγωγή «Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης» (ΑΠΘ.) Έχει εξειδίκευση στην Πρώιμη Ανίχνευση και Παρέμβαση (ΚΔΒΜ) του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας. Εδώ και 30 χρόνια λειτουργεί στη Λάρισα το Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο «ΑΡΧΟΝΤΙΑ ΚΑΘΑΡΙΟΥ» το οποίο βραβεύτηκε το 2012 από το θεσμό «Αριστεία και Ανάδειξη Καλών Πρακτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Τα τελευταία χρόνια έχει ως κύριο παιδαγωγικό προσανατολισμό τις σχέσεις των παιδιών. Εργάστηκε σε ερευνητικό πρόγραμμα με βάση τις κοινωνιολογικές θεωρίες της «κουλτούρας των συνομηλίκων» και της «κοινωνικής επάρκειας» και το οποίο υλοποιεί στον Παιδικό Σταθμό και Νηπιαγωγείο. Έχει δημιουργήσει βιβλίο βιωματικών δραστηριοτήτων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με τίτλο «Εγώ στον Κόσμο των Φυσικών Επιστημών». Έχει γράψει το παραμύθι «Το ποδήλατο της όχθης του χρόνου», Εκδόσεις Οσελότος.
Η Τίνα Μιναρετζή γεννήθηκε στη Λάρισα. Σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Ηλεκτρονικών Υπολογιστών με ειδίκευση στα συστήματα Ηλεκτρικής Ενέργειας. Το 2011 δημιούργησε το πρώτο online νηπιαγωγείο, μια πλατφόρμα εκπαίδευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας, ένα πρόγραμμα που χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην πανδημία ως το μοναδικό αυτόνομο διαδραστικό εργαλείο εκπαίδευσης νηπίων. Το 2013 δημιούργησε το i-paizo ένα βιωματικό πρόγραμμα εισαγωγής των παιδιών στις νέες τεχνολογίες και το 2015 το TinasLab, εκπαιδευτικό πρόγραμμα με έμφαση στην διδασκαλία της ρομποτικής. Έχει δημιουργήσει το βιβλίο βιωματικών δραστηριοτήτων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με τίτλο «Εγώ στον Κόσμο των Φυσικών Επιστημών». Έχει συνεργαστεί με δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, συγγράφει εγχειρίδια επιστήμης για εκπαιδευτικά ιδρύματα και οργανώνει επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σε θέματα ρομποτικής και φυσικών επιστημών. Είναι Tedx ομιλήτρια και έχει βραβευτεί για την επιχειρηματική καινοτομία των εγχειρημάτων της καθώς και τις καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές που χρησιμοποιεί στα πλαίσια διδασκαλίας των φυσικών επιστημών και της τεχνολογίας