Η διατροφή είναι δική μου επιλογή
Παρουσιάστηκε στην ημερίδα που διοργάνωσαν οι Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου (ΣΕΕ) κ.κ. Δήμητρα Κωτσιοπούλου και Άρτεμις Παπαδημητρίου με τίτλο “Καλλιεργώντας τις δεξιότητες του 21ου αιώνα” το πρόγραμμα που υλοποιήσαμε με επίκεντρο τη διατροφή και με τίτλο “Η διατροφή είναι δική μου επιλογή”.
Το σχέδιο εντάσσεται στον 1ο θεματικό κύκλο “Ευ ζην” των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Το πρόγραμμα δεν ξεκίνησε με τον κλασσικό στόχο να μάθει στα παιδιά τις υγιεινές ή ανθυγιεινές τροφές αλλά με την ανίχνευση των συνηθειών και των επιλογών που κάνουν και δίχως καμία κριτική πάνω σε αυτές. Η ιδιαίτερη αφετηρία του ήταν η παιδαγωγική μας άποψη η οποία υποστηρίζει πως το να μιλήσουμε στα παιδιά για σωστές διατροφικές συνήθειες δε σημαίνει ότι εκείνα αυτόματα θα τις υιοθετήσουν. Σύμφωνα άλλωστε με τις αρχές της εργαλειοθήκης HEPS η οποία υπήρξε αρωγός του προγράμματος και με το Ινστιτούτο Υγείας Παιδιού (ΙΥΠ) τα προγράμματα για την υγεία για να έχουν αποτελέσματα πρέπει να έχουν ως στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών. Το στοίχημα είναι μέσα από τις ουσιαστικές και αυθεντικές εμπειρίες και με την κατάλληλη παιδαγωγική υποστήριξη να αλλάξουν τις αντιλήψεις τους και να δημιουργήσουν νέες και ωφέλιμες στάσεις για τη ζωή τους. Μέσα από θετικές εμπειρίες σχετικά με τον κύκλο τη τροφής να θελήσουν να τροποποιήσουν συνήθειες και συμπεριφορές σχετικά με τη διατροφή αλλά και τη διαχείριση της τροφής. Η τροφή συνδέεται στενά όχι μόνο με την υγεία και την αυτοφροντίδα αλλά με την οικολογία, το περιβάλλον, τη στάση μας ως πολίτες.
Το πρόγραμμα είχε τρεις πυλώνες:
- Τη θεωρητική βάση του προγράμματος μας που εκπαιδεύει τα παιδιά πάνω στην ικανότητα να κρίνουν να αξιολογούν και να διαχειρίζονται τις επιλογές τους
- Το λαχανόκηπο ως σταθερό πεδίο δράσης στην πράξη και ο οποίος δίνει στο πρόγραμμα συνέχεια όλο το χρόνο
- Τη διδακτική μέθοδο επίλυσης προβλήματος.
Τα παιδιά μέσα από αυτό το πρόγραμμα ανακάλυψαν γνώσεις για την τροφή που ούτε καν τις είχαν φανταστεί. Από την απλοϊκή, ολιστική σκέψη πέρασαν σε ένα περισσότερο λογικό τρόπο αντίληψης της πραγματικότητας. Η φύση άλλωστε είναι το καλύτερο σχολείο για να διδάξεις λογικές σχέσεις. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε πως η κουλτούρα της διατροφής δεν θα αλλάξει επειδή “το λέει το σχολείο” αλλά όταν το σχολείο δίνει τη δυνατότητα για να βιώσει το παιδί το προσωπικό όφελος των σωστών διατροφικών επιλογών στη ζωή του.
Ευχαριστούμε θερμά τις ΣΕΕ για τη θερμή υποδοχή και υποστήριξη αυτής της συμμετοχής όπως και τη διαιτολόγο κ. Έλπη Αγγελακοπούλου, το σημαντικότερο αρωγό και συνεργάτη αυτού του σχεδίου, που με τις επιστημονικές της γνώσεις έδωσε ασφαλή γνώση στα παιδιά μας πάνω στο θέμα.